Actualitate | Coronavirus

Digitalizarea statului în contextul COVID-19: Guvernul a amânat ordonanța prin care STS ar putea furniza gratuit semnătură electronică pentru instituțiile publice – Coronavirus

4 minute necesare pentru a citi articolul

​Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) ar putea deveni furnizor de servicii de certificare calificată destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituţiilor şi autorităţilor publice, potrivit unui proiect de Ordonanță de urgență care s-a aflat luni pe masa Guvernului, dar care a fost amânat pentru dezbateri suplimentare. “Propunerea era simplă. STS ar deveni furnizor de servicii de semnătură electronică calificată în mod gratuit pentru instituțiile publice, fără a avea monopol fiind unul dintre furnizorii de servicii de semnătură electronică.”, a explicat pentru HotNews.ro Sabin Sărmaș, președintele Autorității pentru Digitalizarea României (ADR).

Proiectul de OUG prin care STS ar deveni furnizor de semnătură electronică a fost pe agenda ședinței de Guvern din data de 30 martie, dar nu a fost adoptat.

Cotactat de HotNews.ro în legătură cu acest subiect, Sabin Sărmaș, președintele Autorității pentru Digitalizarea României (ADR) a spus că “proiectul a fost amanat pentru dezbateri si discuții suplimentare.

Potrivit datelor Comisiei Europene
, în România sunt următorii furnizori de servicii de încredere (inclusiv semnătură electronică):

  • AlfaTrust Certification (https://www.alfasign.ro/)
  • Certsign (https://www.certsign.ro/ro/semnatura-electronica)
  • Trans Sped (https://ca.transsped.ro/repository/)
  • Centrul de calcul (www.certdigital.ro)
  • DigiSign (https://digisign.ro/)

Prețurile la care acesția furnizează semnătura electronică variază între 30 de euro și 47 de euro pe an (fără TVA).

De menționat că STS ar fi devenit furnizor de semnătură electronică pentru instituțiile publice și autoritățile centrale nu doar în situații de urgență, precum cea generată acum de pandemia coronaviruslui, ci și în condiții de normalitate.

Printre motivele desemnării Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) ca furnizor de servicii electronice calificate se numără și faptul că STS este o autoritate a cărei activitate permite furnizarea acestora, în regim continuu, inclusiv pe întreaga perioadă a desfăşurării unui caz de forţă majoră, spre deosebire de persoanele juridice de drept privat a căror activitate poate fi afectată de întreruperi ale activităţii cauzate de forța majoră.

“Având în vedere necesitatea asigurării continuităţii exercitării puterii legislative şi executive a statului Român, în contextul actual,

Luând în considerare nevoia de respectare strictă a regulilor de distanțare socială și de creare a condițiilor tehnice necesare pentru lucrul de la distanță, în condiții de izolare sau carantină,

Având în vedere necesitatea de certificare, prin servicii de încredere calificate, a documentelor și actelor generate în cadrul și între instituțiile și autoritățile publice în vedere conducerii, coordonării și intervenției în acțiunile de prevenire, limitare și înlăturare a efectelor generate de diferite situații care pot afecta modul de îndeplinire a atribuțiilor acestor entități,

Având în vedere, totodată, beneficiul public generat de implementarea unor mijloace informatice şi de comunicaţii securizate necesare pentru asigurarea desfăşurării proceselor vitale funcţionării statului, cum ar fi procesul legislativ exercitat de către Parlamentul României şi cel executiv exercitat de Guvernul României,

Luând în considerare necesitatea asigurării continuităţii furnizării serviciilor de încredere calificată de către o autoritate a cărei activitate permite furnizarea acestora, în regim continuu, inclusiv pe întreaga perioadă a desfăşurării unui caz de forţă majoră, spre deosebire de persoanele juridice de drept privat a căror activitate poate fi afectată de întreruperi ale activităţii cauzate de forța majoră,

Ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate de către Guvern, prin ordonanţă de urgenţă, privind crearea condițiilor tehnice care să permită lucrul de la distanță, în condiții de izolare sau carantinare, ar avea consecinţe negative directe asupra exercitării prerogativelor de putere în domeniul legislativ şi executiv, nu doar în contextul actual, ci și ulterior, pe perioada unor evenimente de forţă majoră sau situaţii de urgenţă şi care pot împiedica desfăşurarea activităţilor raportat la starea de normalitate, și întrucât elementele mai sus prezentate vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Articol unic. – După art. 3 se introduce un nou articol, art. 3,1, cu următorul cuprins:

”Art. 31. – (1) Se desemnează Serviciul de Telecomunicaţii Speciale să furnizeze servicii de certificare calificată destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituţiilor şi autorităţilor publice, în scopul îndeplinirii atribuțiilor funcționale.
(2) Autoritatea de reglementare și supraveghere actualizează registrul furnizorilor de servicii de certificare prin adăugarea Serviciului de Telecomunicații Speciale ca furnizor de servicii de certificare calificată destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituţiilor şi autorităţilor publice.
(3) Prevederile art. 14 alin. (3) lit. b), f) și g) și ale art. 22 nu se aplică serviciilor de certificare calificată furnizate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.
(4) Prin excepție de la prevederile art. 13 alin. (1), Serviciul de Telecomunicații Speciale notifică autoritatea de reglementare și supraveghere cu privire la începerea activităţilor legate de certificarea semnaturilor electronice cu 3 zile înainte de începerea acestora.”



Citește aici integral și Nota de Fundamentare a acestui proiect de OUG.

  • Guvernul a adoptat luni prin OUG măsuri prin care cetățenii vor putea să depună solicitări online, semnate electronic, către toate instituțiile publice

Amintim și faptul că Guvernul a aprobat luni, printr-o ordonanță de urgență, măsuri care vor permite utilizarea înscrisurilor în formă electronică atât pentru comunicarea în format digital între autoritățile și instituțiile statului, cât și între acestea și persoanele fizice și juridice, precum și asigurarea desfășurării unor procese vitale ale statului prin implementarea mijloacelor informatice și de comunicații securizate. Cetățenii vor putea să depună solicitări online, semnate electronic, către toate instituțiile publice, iar instituțiile publice vor fi obligate să accepte documentele semnate electronic, a precizat luni Sabin Sărmaș, președintele Autorității pentru Digitalizarea României.

De notat că până în acest moment, Ordonanța de urgență adoptată luni de Guvern nu a fost publicată încă în Monitorul Oficial.

Pentru detalii citește:



Citeste articolul complet pe www.hotnews.ro

Articole recomandate
Actualitate | Coronavirus

Lista localităților din România în care rata de infectare depășește 3 la mia de locuitori - 79 de orașe și municipii reședință de județ sunt în scenariul roșu - Coronavirus

În 493 de localități din România incidența cumulată a cazurilor de COVID-19 la mia de locuitori este mai mare sau egală cu…
Actualitate | Esenţial

Intervenție a SMURD la Congresul PNL, după ce un membru al partidului a căzut de pe scenă - Esential

Un echipaj SMURD a intervenit sâmbătă, la Congresul pNL de la Romexpo, după ce un membru al partidului a căzut de pe…
Actualitate | Internaţional

Celebru gangster din India, împușcat în sala de judecată de rivali deghizați în avocați - International

Unul dintre cei mai cunoscuți gangsteri din India a fost împușcat mortal într-o sală de judecată din New Delhi după ce câțiva…
Primeste ultimele noutati pe mail

O colectie de articole selectate de echipa noastra. O data pe zi. Te poti dezabona oricand.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *