Analize

Motivele sunt legate de stereotipurile din societate, de dorința de a avea statut social, de lipsa educației sensibile la gen / Trei sfaturi ca să nu cazi în capcana influencerilor

7 minute necesare pentru a citi articolul

Organizaţia World Vision România a făcut o analiză a publicului lui Andrew Tate în țara noastră, concluzia fiind că influencerul arestat preventiv sub acuzația de trafic de persoane şi viol are succes în rândul tinerilor cărora le oferă iluzia că pot avea bani în mod facil, iar astfel îşi pot îndeplini orice dorinţă. Cristina Praz, expertă în comunicare și egalitate de gen în cadrul Centrului Filia, o organizație care luptă pentru respectarea drepturilor femeilor, a explicat pentru ENTR/G4Media.ro de ce foarte mulți tineri sunt atrași de discursul fraților Tate și de modul de viață afișat de aceștia.

Video: Ilona Andrei, G4Media

Cristina Praz a explicat faptul că „masculinitatea toxică” reprezintă o modalitate de a gândi și un comportament care se bazează pe stereotipuri ce pun presiune atât pe femei, cât și pe bărbați:

„Bărbatul trebuie să fie o persoană masculină care să aducă bani în casă, care să nu plângă niciodată, care să fie mereu dur, pe când femeia trebuie să fie o persoană supusă, vulnerabilă, emotivă, sensibilă și lucrul ăsta pune presiune atât pe femei, cât și pe bărbați. Pentru că și tu, ca femeie, simți o presiune să arăți într-un anumit fel, să te comporți într-un anumit fel, să nu ai curajul să vorbești despre ce te deranjează, pentru că altfel vei fi considerată în mod stereotipic isterică sau mult prea sensibilă, iar ca bărbat ai presiunea de a fi persoana care aduce mereu bani în casă și de aici vedem foarte mult presiunea asta de a avea un anumit statut social. Și frații Tate arătau mereu ce mașini au, câți bani au, ce viață de lux duc ei. Tinerii care urmăresc astfel de influenceri simt presiunea să fie și ei într-un anumit fel, să arate la fel”, spune ea.

De ce sunt atât de mulți tineri atrași de discursul lor și de viața pe care o afișau Frații Tate?

„Sunt două principale motive. Unul, tocmai dorința de a avea statut social, pentru că e o presiune în general în societate de a avea anumite haine, de a avea anumite mașini, de a te îmbrăca într-un anumit fel și, pe de altă parte, este o lipsă a educației sensibile la gen. Bărbații nu sunt învățați că e OK să plângă și ei, că nu trebuie să arate într-un anumit fel, iar atunci când vorbim de băieții mai mici de vârstă, cred că e o presiune foarte mare și din cauza lipsei de educație sexuală. La vârsta aia ai foarte multe curiozități, ai foarte multe sentimente pe care nu știi să le gestionezi și, când tu vezi cum arată și cum se comportă un «bărbat adevărat» cu ghilimele de rigoare, de cele mai multe ori ei văd asta în filmele porno, în online și cam atât, poate în grupurile de prieteni. Și atunci, bineînțeles că și ei simt acea presiune să fie niște băieți care mereu sunt ființe sexuale, care mereu au încredere în ei și nu pot să-și exprime sentimentele și apar foarte multe sentimente negative, foarte multă frustrare care, din păcate, de foarte multe ori iese la suprafață prin forme de violență și de hărțuire asupra femeilor”, spune Cristina Praz.

Ea prezintă 3 sfaturi pentru ca tinerii să nu cadă în capcana influencerilor:

„Primul meu sfat ar fi să te gândești bine și să cercetezi de unde a luat acel influencer informațiile. Pentru că în era noastră social media vine cu foarte multe lucruri bune, dar vine și cu foarte mult fake news, cu foarte multe informații false și atunci e foarte important să știm să distingem ce e real și ce nu e real, de unde au venit informațiile alea, dacă sunt bune, corecte.

În al doilea rând ar fi să urmărești o persoană care îți dă și ceva pozitiv înapoi, care nu are întotdeauna un speech de hate, un speech negativ, în care pune și mai multă presiune pe tine.

Al treilea sfat ar fi să ne gândim puțin cu empatie când vedem un speech de acest gen cum influențează. Poate pe tine ca bărbat speech-ul acesta că femeile sunt slabe și trebuie să ne comportăm cu ele în modul ăsta poate nu te afectează direct. Dar cred că cu toții avem în viața noastră cel puțin o femeie la care ținem: mama, iubita, partenera, cea mai bună prietenă, avem pe cineva acolo și ar trebui să ne gândim cum se simte acea femeie când noi vorbim așa despre ea și folosim cuvinte atât de urâte.”

VIDEO

Concluziile studiului World Vision România

„Unu din trei adolescenţi din mediul rural spune că niciodată sau doar uneori este la fel de fericit ca ceilalţi tineri de vârsta lui. În acelaşi timp, 39% spun că niciodată sau rareori au acasă un părinte sau altă persoană care să-i laude, iar pentru aproape jumătate (47%) dintre adolescenţi, una dintre priorităţi este să fie pe banii lor”, sunt datele prezentate de World Vision România, care în acest context atrage atenţia că „personaje toxice din mediul online ca Andrew Tate sunt extrem de periculoase pentru copii şi tineri, mai ales pentru cei din mediile dezavantajate”.

Unu din patru copii, niciodată sau doar uneori, are familia alături atunci când are nevoie de ajutor. Tot unu din patru copii niciodată sau rareori are încredere în adulţii cu care locuieşte. În acelaşi timp, patru din zece adolescenţi din mediul rural spun că niciodată sau doar uneori au acasă un părinte sau altă persoană care să-i laude, iar trei din zece spun că profesorii de la clasă îi tratează mai rău decât pe ceilalţi copii. Mai mult, pentru 47% dintre adolescenţii din mediul rural chestionaţi prioritatea este să aibă banii lor.

Specialiştii care lucrează alături de această organizaţie au explicat cum a ajuns un personaj precum Tate să aibă asemenea succes în rândul tinerilor:

„Tot mai mulţi copii, mai ales din mediile vulnerabile, au părinţi prea stresaţi din cauza banilor pentru a mai putea să le ofere atenţia de care au nevoie. Grijile pe care părinţii le resimt le transmit inevitabil către copii. Şi-atunci social-media devine un spaţiu de evadare de la greutăţile de zi cu zi. Altă problemă este că personaje precum Andrew Tate le oferă iluzia că şi ei pot face foarte uşor bani şi să-şi îndeplinească orice altă dorinţă”, a declarat Vlad Rusu, psiholog care activează în comunităţile World Vision România.

În ultimii zece ani, în contextul în care tot mai mulţi tineri au sentimentul că nu îşi găsesc locul în societate, aceştia petrec mai mult timp pe reţelele de socializare. Chiar şi cei din mediile dezavantajate îşi împart de multe ori timpul pe singurul telefon care există în familie.

„18% dintre copii spun că sunt afectaţi emoţional dacă primesc mai puţine like-uri faţă de cât se aşteptau la conţinutul pe care îl distribuie. Asta înseamnă că, în viziunea lor, numărul de like-uri echivalează cu valoarea persoanei respective. Cu cât are mai multe like-uri, cu atât este mai credibilă şi demnă de urmat în ochii lor”, a declarat directorul executiv al World Vision România, Mihaela Nabăr.

„Orice copil, pentru o dezvoltare sănătoasă şi armonioasă, are nevoie să fie în siguranţă, să primească afecţiune şi atenţie. Dacă el nu are acces la un astfel de mediu în familie şi la şcoală, creşte riscul ca el să caute validare pe social-media sau într-un anturaj de prieteni. Problema este că, în multe cazuri, acestea pot avea o influenţă negativă. Însă adolescentul, pentru că îşi doreşte să se integreze într-un grup, va adera şi el la acelaşi tip de valori toxice”, mai explică psihologul Vlad Rusu.

Context. Andrew Tate, în vârstă de 36 de ani, este cetățean americano-britanic, fost kickboxer profesionist. După cariera sa din kickboxing, a început să ofere cursuri și abonamente plătite prin intermediul site-ului său, iar mai târziu a devenit celebru pe internet, promovând un „stil de viață ultramasculin și ultra-luxos”. Autointitulat misogin, comentariile controversate ale lui Tate au dus la suspendarea sa de pe mai multe platforme de socializare.

În 2016, în timp ce participa la reality show-ul britanic Big Brother, Tate a intrat sub observație pentru comentariile sale homofobe și rasiste de pe Twitter. El ar fi fost eliminat din emisiune după 6 zile, producătorii dând vina pe o înregistrare video în care părea că ar lovi o femeie cu o curea.

În prezent, frații Tate sunt anchetați de procurori, în stare de arest preventiv în România, pentru constituirea unui grup infracțional organizat, trafic de persoane și viol. În același dosar au fost reținute și două românce, despre care se presupune că au lucrat cu cei doi.

Mascații care au descins acasă la frații Tate, reținuți pentru grup infracțional organizat, trafic de persoane și viol, au găsit o gorilă realizată din dolari, un crocodil acoperit cu pietre albastre, ceasuri de lux, diverse sume de bani, arme albe și un pistol, conform surselor G4Media.

Frații milionari mai aveau și un sistem sofisticat de supraveghere, cu cel puțin16 camere care monitorizau totul în casa dintr-o zonă de lux a Capitalei, dar și în împrejurimile acesteia.

De asemenea, potrivit informațiilor G4Media.ro, procurorii au ridicat de acasă de la cei doi frați 11 dintre mașinile de lux pe care le dețin.

Procurorii suspectează constituirea unui grup infracțional organizat în scopul racolării și exploatării unor fete pentru crearea de clipuri pornografice destinate difuzării contracost pe site-uri de profil, în special onlyfans. Cei doi frați britanici sunt acuzați că au obținut astfel importante sume de bani cu care au cumpărat case, autoturisme de lux și cryptomonede. Dosarul a început în aprilie, când DIICOT a cercetat cazul tinerei americane sechestrate în Voluntari de cei doi cetățeni britanici.

Citeste articolul complet pe www.g4media.ro

Primeste ultimele noutati pe mail

O colectie de articole selectate de echipa noastra. O data pe zi. Te poti dezabona oricand.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.