Articole

Ce prevede OUG-ul care extinde utilizarea semnăturii electronice și cum îi ajută pe cei care vor să comunice exclusiv online cu statul /  Interviu cu Sabin Sărmaș, președintele Autorităţii pentru Digitalizarea României

3 minute necesare pentru a citi articolul

Dacă un cetățean alege să nu se mai deplaseze la ghișeele instituțiilor publice și dorește să comunice exclusiv online atunci când accesează servicii publice o poate face după ce Guvernul a extins utilizarea semnăturii electronice printr-un OUG adoptat săptămâna trecută, explică preşedintele Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR), Sabin Sărmaş, într-un interviu pentru G4Media.ro.

Sărmaș mai spune că inclusiv declarațiile pe propria răspundere vor putea fi semnate electronic. Deși a fost adoptată săptămâna trecută, Ordonanța de Urgență nu a fost publicată încă în Monitorul Oficial. Prevederile ordonanței intră în vigoare abia după publicarea în MOF.

Rep: Ce noutăți aduce ordonanța de urgență referitore utilizarea semnăturii electronice pentru instituțiile publice?

Sabin Sărmaș: Sunt trei aspecte importante pe care ordonanța de urgență le vizează: obligativitatea autorităților și instituțiilor publice de a primi documente electronice, oligativitatea acestora de a răspunde tot printr-un document electronic dacă solicitantul nu a optat altfel, respectiv obligativitatea de a implementa proceduri simple pentru primirea în mod electronic a documentelor.

Practic, de la intrarea în vigoare a ordonanței, dacă un cetățean alege să nu se mai deplaseze la ghișeu are această posibilitatea și poate să comunice exclusiv online atunci când accesează servicii publice.

Rep: Ordonanța reglementează doar utilizarea semnăturii electronice în interiorul și între instituțiile publice sau și în ce privește utilizarea semnăturii electronice de către companii în raport cu instituțiile statului? Altfel spus, vor putea trimite companiile private documente semnate electronic către instituțiile publice?

Sabin Sărmaș: Beneficiarii acestei ordonanțe sunt toți cetățenii României, dar pe termen scurt vor avea un avantaj cei care deja dețin semnături electronice.

Companiile au un avantaj în această privință, deținând astfel de mijloace. Regulile de utilizare a semnăturii electronice în relația dintre companii sunt în vigoare din 2014, dar exista un vid legislativ și mai ales o lipsă a obligativității utilizării, în ceea ce privește relația cetățean/companie cu instituțiile publice.

Ordonanța crează cadrul folosirii semnăturii electronice și pe fluxul intern al instituțiilor publice, nu doar în raport cu cetățenii sau companiile, deoarece am fost conștienti de faptul că existe această nevoie de digitaliare a proceselor interne.

Rep: După adoptarea OUG-ului, actualele declarații pe propria răspundere pentru ieșirea din locuință și adeverințele de la angajator vor trebui printate și semnate olograf ca și până acum sau vor putea fi semnate electronic?

Sabin Sărmaș: Pentru orice document, tipul de semnătură electronică utilizată este decis de către instituția care primește acel document. Semnătura electronică calificată are valoare egală cu semnătura olografă, deci dacă declarațiile vor fi semnate cu acest tip de semnătură este absolut suficient.

Sigur, instituțiile statului trebuie să se asigure că pot verifica acest tip de semnătură si pentru acest lucru documentul trebuie să intre în posesia autorităților.

În cazul în care un alt tip de semnătură este acceptată de către autorități, de exemplu o semnătură cu degetul pe ecranul unui telefon mobil, va exista și cadrul pentru acest scenariu odată cu intrarea în vigoare a ordonanței.

Rep: Ce alte măsuri digitale preconizați a fi adoptate pentru a facilita, în această perioadă de restricții generate de criza sanitară, interacțiunea dintre cetățeni și stat?

Sabin Sărmaș: În general serviciile publice implică un flux mare de documente, depuse la ghișeu de cele mai multe ori.

Ideea de rezolvare pe termen scurt a acestei probleme în contextul dat, a fost simplă: reglementăm folosirea înscrisurilor electonice si apoi punem la dispoziție o platformă online unde cetățenii pot să timită documente către instituții.

Practic e vorba despre o registratură online care e deja disponibilă la adresa aici.gov.ro

De asemnea vom crea cadrul prin care cetățenii să poată obține semnăturile electronice prin identificare la distanță, fără să se deplaseze la sediul furnizorilor de semnătură electronică, pentru a accelera adopția.

Avem de asemnea o strategie de implementare a unor mecanisme de autentificare electronică pentru cetățeni, care să le ofere acces la un număr mult mai mare de servicii și aceste sunt toate măsuri pe termen scurt, dar cu un impact foarte mare, recuperând astfel timpul pierdut în ultimii ani.

Citeste articolul complet pe www.g4media.ro

Primeste ultimele noutati pe mail

O colectie de articole selectate de echipa noastra. O data pe zi. Te poti dezabona oricand.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *