Economie

”Un șofer din Iași nu se va descurca în Timișoara sau în Cluj”

7 minute necesare pentru a citi articolul

Infrastructura rutieră din România are mari lacune. Pe lângă un carosabil extrem de prost, pe majoritatea drumurilor, exceptându-le pe cele noi, marcajele și indicatoarele sunt puse anapoda sau lipsesc cu desăvârșire. Peste toate acestea, deși vorbim despre aceeași țară, marcajul rutier se face diferit în funcție de zonă.

Astfel, este mare probabilitatea ca șoferii care conduc preponderent în anumite zone să ia amendă în alte zone din țară pentru nerespectarea regulilor de circulație. În România există o structură numită Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, iar angajații acesteia ar trebui să se ocupe de verificarea marcajelor a calității drumului, etc. Se și ocupă, de altfel, dar dacă acestea corespund cu specificațiile din proiect, nu au dreptul legal să propună altceva.

”În același oraș poți întâlni intersecții asemănătoare marcate diferit”

Titi Aur, expert în conducere defensivă și siguranță în trafic, a explicat într-un interviu acordat Ziare.com cât de gravă este situația marcajelor rutiere în România.

”În primul rând, în România avem o mare problemă cu tot ceea ce înseamnă marcaje – indicatoare. Dacă privim la nivel macro putem observa că felul în care au fost gândite marcajele diferă chiar de la o zonă la alta. Adică un șofer care circulă în Iași nu se va descurca în Timișoara sau în Cluj, iar un șofer din Baia Mare nu se va descurca în Constanța sau București. De ce? Pentru că fiecare zonă are felul ei de a gândi marcaje rutiere cum ar fi înscrierea sau apropierea de intersecție, de exemplu.

În unele zone, pentru direcțiile înainte sau la stânga trebuie să mergi pe banda din stânga. În alte zone marcajele arată că poți să fii pe banda din dreapta pentru a merge înainte.

Pe de altă parte, chiar în același oraș poți descoperi intersecții asemănătoare marcate diferit. În centrul orașului Sibiu, de exemplu, ai un sens giratoriu în care trebuie să stai obligatoriu pe banda din stânga pentru a merge înainte, iar la următorul sens giratoriu trebuie să stai obligatoriu pe banda din dreapta pentru a merge înainte. Practic trebuie să cunoști fiecare intersecție și nu există un mod unitar de a gândi tot ceea ce înseamnă înscrierea și apropierea de intersecție”, a explicat fostul campion național de raliuri.

Cât de periculoase sunt indicatoarele din România

Expertul în siguranță rutieră este de părere că România are probleme și în ceea ce privește strict indicatoarele rutiere, în sensul că multe sunt acoperite de copaci, unele sunt amplasate prea aproape de curbă, altele, cum sunt cele temporare, sunt uitate pe marginea drumului după ce s-au finalizat lucrările ducându-i în eroare pe șoferi care la un moment dat vor avea tendința să nu le mai respecte nici pe cele care într-adevăr semnalizează probleme în trafic.

”La capitolul indicatoare, legea spune așa: sunt indicatoare rotunde care înseamnă interdicție, cele triunghiulare cu vârful în sus marchează un pericol, cu vârful în jos avem doar indicatorul de cedează trecerea și este unic. Semnul Stop are formă de octogon. Regula aceasta este respectată peste tot, pe drumurile publice. În schimb, poziția indicatoarelor și locul unde sunt amplasate lasă de dorit. De multe ori sunt puse inutil, invizibil sau în locuri în care nu te mai ajută. Este prea aproape pus de curbă, de viraj, de intersecție și îl vezi prea târziu.

Apoi, o altă problemă este degradarea indicatoarelor. Unele sunt ruginite, altele sunt pur și simplu decolorate și sunt lăsate pur și simplu acolo de nici nu mai știi ce să crezi: mai este valabil, nu mai este valabil și este uitat acolo.

Mai sunt și indicatoarele temporare, cele pe galben. Adică acolo unde se întâmplă ceva: este o lucrare sau o problemă pe un anumit tronson de drum și se pun indicatoare de limitare de viteză, de drum îngust, etc. De multe ori rămân acolo uitate și după ce s-a reparat avaria sau s-a terminat lucrarea respectivă”, a mai precizat Titi Aur.

El a mai spus că ”unii nu văd pericolul, spunând că dacă rămâne indicatorul nu face niciun rău traficului, mai mult, în obligă pe șofer să încetinească reducând astfel riscul de accident”.

Însă, în realitate, ”este total greșită această abordare pentru că șoferul nu mai are încredere acolo unde are un indicator de limitare de viteză temporar.

Va ajunge ca atunci când va vedea indicatorul de limitare de viteză și nu vede lucrarea imediat în fața lui, automat, subconștientul spune că ”o fi fost și de această dată o lucrare și au uitat să îl ia”. Și pe acest considerent este probabil să nu reducă viteza și chiar să ajungă la acea lucrare și chiar să provoace un accident. Iar acest lucru se poate întâmpla după ce a luat ”țeapă” de mai multe ori pe drumurile pe care circulă”, a punctat expertul.

Avem inspectori de trafic dar nu au drepturi legale să facă ceva concret

În ceea ce privește autoritatea care ar trebui să se ocupe de remedierea acestor nereguli, nu o poate face pentru că este limitată de lege. Doar dacă sunt probleme mari cu nerespectarea parametrilor prevăzuți în proiect, atunci poate lua atitudine.

Titi Aur a mai arătat că ”toate aceste nereguli se încadrează într-o ”regulă generală”. Și anume incoerența marcajelor drumului”.

”În loc să avem o formulă foarte clară, niște specialiști obligați să urmărească eficiența, coerența indicatoarelor, a marcajelor, a tot ceea ce înseamnă apropiere de intersecție, a tot ceea ce înseamnă locuri periculoase, avem o variantă de inspectori de trafic ineficientă”, a mai spus expertul în conducere defensivă.

”România a ajuns la concluzia că trebuie să avem astfel de inspectori, s-au făcut niște cursuri, iar acum îi avem. Numai că aceștia, deși sunt oameni bine intenționați și pregătiți, nu au dreptul legal să facă ce trebuie. Ei au dreptul legal doar să verifice dacă drumul, într-o anumită zonă este conform proiectului inițial. Adică ia proiectul, merge în teren și vede dacă lățimea carosabilului corespunde cu ce este în hârtii, dacă are indicatoare unde scrie în proiect că trebuie puse sau dacă are marcajele conform specificațiilor din documentele respective.

Însă aceștia ar trebui să controleze și ”fața nevăzută”, nu doar dacă segmentul respectiv de drum corespunde cu proiectul ci dacă nu cumva sunt situații periculoase care nu au fost anticipate de proiectant.

Simpla verificare a existenței indicatoarelor, a marcajului, a lățimii drumului sau calității asfaltului nu este suficientă. Sunt multe locuri în care proiectarea a fost greșită și nu pentru că proiecatantul nu a știut ci pentru că acesta nu a anticipat anumite lucruri: că este un vârf de pantă, că este un viraj mascat de tufe, că drumul are nu știu ce dungă prea îngustă, prea lată, invizibilă. Și atunci inspectorii de trafic ar fi trebuit să poată să corecteze ceea ce simt ei că nu este clar, nu este corect. Ei nu au dreptul legal să facă acest lucru

De fapt, inițial, această structură a fost înființată tocmai pentru îmbunătățirea traficului, pentru găsirea situațiilor periculoase și remedierea lor însă legea, trecând prin tot felul de comisii, a fost amendată de unii care nu au înțeles exact ce au de făcut și s-a ajuns la situația în care inspectorii de trafic să nu poată fi eficienți”, a mai arătat pilotul de raliuri.

De ce avem indicatoare asunse după copaci

Specialistul a mai spus că este foarte greu să muți un indicator dar și să corectezi vegetația care îl ascunde.

”Neavând un sistem bine pus la punct, nu vom avea niciodată niște drumuri corecte. Pentru că nu vine nimeni să observe, de exemplu, uniformitatea modului de a marca drumurile în România, pentru că inspectorii de trafic nu au dreptul să facă observații despre poziția unui indicator. De exemplu, dacă te apropii de un viraj și indicatorul nu este vizibil, pentru că este ascuns de un copac sau de un stâlp, etc, dar este pus acolo conform proiectului, inspectorul de trafic nu poate decât să bifeze că este corect.

Mai mult, dacă ajungem în situația în care trebuie să tăiem un copac pentru că nu se vede indicatorul, intrăm în cealaltă situație și anume protecția mediului. Ecologiștii vin și ne spun că pomul nu trebuie tăiat pentru că ne dă oxigen, da, este adevărat, doar că ne dă și morți pe șosea.

La noi în România, în general, se urmărește litera legii și foarte rar, spiritul legii.

Pentru ce este acel indicator? Pentru șofer, să nu intre în intersecție crezând că are prioritate și să se izbească de un tir și să moară.

Avem mari probleme în multe locuri din țară.

De ce se întâmplă acest lucru? Pentru că sistemul nostru de trafic nu este gândit funcțional, ca cei care marchează să aibă aceeași școală, iar când ai o excepție pui preselecție, pui săgeți și de prevenție”, a mai explicat Titi Aur.

Și de fapt, problemele de pe drumurile României sunt cauzate de indiferența autorităților. Horațiu Cosma, fostul secretar de stat de la Ministerul Transporturilor, a explicat într-un interviu ”că de foarte mulți ani autoritățiel tratează cu foarte multă indiferență partea aceasta cu respectul față de cetățean, față de utilizatorul drumului și față de siguranța lui.

Un sector de drum neasfaltat sau fără marcaj corespunzător, noaptea este un pericol public. Șoferii nu știu dacă sunt pe drum sau pe lângă”.

România se află în continuare pe ultimele locuri din Europa în ceea ce privește siguranța rutieră. Mii de oameni mor pe străzi în accidente cumplite.

Citeste articolul complet pe ziare.com

Primeste ultimele noutati pe mail

O colectie de articole selectate de echipa noastra. O data pe zi. Te poti dezabona oricand.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *