Numărul navelor creşte în porturile israeliene, în timp ce operaţiunile continuă la majoritatea terminalelor, pe fondul pregătirilor armatei de a lansa un asalt terestru în Fâşia Gaza controlată de Hamas, potrivit datelor şi surselor citate de Reuters.
O navă a Marinei israeliene patruleazăFoto: RONALDO SCHEMIDT / AFP / Profimedia
Israelul a promis că va anihila Hamas ca răzbunare pentru un atac în care luptătorii organizaţiei au năvălit prin oraşele israeliene în urmă cu o săptămână, împuşcând civili şi luând zeci de ostatici, în cel mai grav atac asupra civililor din istoria Israelului.
Israelul s-a confruntat cu baraje grele de rachete, inclusiv în sudul ţării, ceea ce a determinat închiderea portului mai mic Ashkelon, care este cel mai apropiat terminal de Gaza.
Portul Ashdod a impus restricţii asupra transportului de materiale periculoase, ceea ce a însemnat tranzite mai lente.
Portul a declarat în cea mai recentă declaraţie publicată pe site-ul său web că a continuat să funcţioneze normal ”chiar şi în timp de război”, adăugând că este pregătit să continue să furnizeze economiei Israelului tot ceea ce este necesar ”non-stop”, pentru a se asigura că populaţia nu se confruntă cu lipsuri.
Cel puţin trei nave de marfă care transportau mărfuri cu destinaţia Ashdod s-au oprit în apele din apropiere, iar alte trei nave, inclusiv un petrolier şi o navă de containere, se îndreptau spre port, au arătat duminică date de la furnizorul de urmărire a navelor şi de analiză maritimă MarineTraffic.
Aproximativ 13 nave – cuprinzând vase de marfă, containere şi vase cu mărfuri solide – erau ancorate în prezent în portul Ashdod, potrivit datelor MarineTraffic. Cel puţin trei nave cu mărfuri solide încărcate aşteptau în largul Haifa, în nordul Israelului, au arătat date separate.
Haifa şi Ashdod sunt cele mai mari şi mai importante porturi ale Israelului.
Portul Haifa, care se ocupă de mai multe segmente de marfă, inclusiv mărfuri solide în vrac, a declarat duminică că funcţionează continuu şi, de asemenea, pe tot parcursul weekendului.
”Activitatea a fost consolidată la maximum posibil, în limitele operaţionale şi de forţă de muncă, pentru a primi mărfuri de toate tipurile, inclusiv mărfuri care au fost deviate din direcţia Ashdod şi descărcate în portul Haifa”, se arată într-un comunicat.
Linia principală de transport maritim de containere MSC a declarat săptămâna trecută că au crescut timpii de aşteptare la Ashdod din cauza controalelor de securitate sporite şi a penuriei de forţă de muncă, iar ”circumstanţele pot fi schimbate într-un timp prea scurt” în porturile israeliene.
Ministerul Economiei din Israel a declarat, joi, separat, că există o lipsă de forţă de muncă, ceea ce face mai dificile transportul şi completarea stocurilor din cauza consumului mai mare, deşi nu a existat o lipsă de provizii şi a îndemnat oamenii să nu strângă alimente.
”Va exista toleranţă zero pentru creşterea preţurilor”, a spus ministerul.
Timpul de aşteptare pentru navele care acostează în Israel au fost, în medie, mult mai lungi decât în alte porturi.
În ultimii ani, guvernul şi-a privatizat porturile şi a deschis porturi noi în încercarea de a creşte concurenţa şi eficienţa.
Ratele de asigurări maritime de război au crescut de peste zece ori de la atacurile de săptămâna trecută, iar unii asiguratori revizuiau prevederile de acoperire pentru Ashdod, deşi Haifa a rămas neafectată, au declarat surse din industrie.
În timp ce porturile Ashdod şi Haifa reprezintă doar 0,4% din volumul global de containere, orice extindere a ostilităţilor dincolo de graniţa Israelului ar putea introduce riscuri pentru punctele de sufocare vitale pentru transport maritim din regiune, a declarat platforma logistică online Container xChange.
”Canalul Suez, o cale navigabilă critică pentru diferite nave comerciale, inclusiv nave-containere, se poate confrunta cu perturbări. În mod similar, strâmtoarea Ormuz, coloană vertebrală pentru transportul de petrol şi gaze, ar putea fi afectată. Cu toate acestea, amploarea acestor efecte va depinde în mare măsură de extinderea şi durata conflictului”, a declarat CEO-ul Container xChange, Christian Roeloffs.
Registrul Insulelor Marshall, unul dintre cele mai importante steaguri de transport maritim din lume, a ridicat săptămâna trecută nivelul de securitate pentru porturile Israelului şi apele sale teritoriale la cel mai înalt nivel.
”Ameninţarea cu daune colaterale asupra navelor comerciale a crescut semnificativ. Navele cu legături cu Israel sau Statele Unite pot fi sub ameninţare sporită de atac în apele teritoriale israeliene, Golful Arabic, Strâmtoarea Ormuz, Golful Oman şi zonele Mării Roşii”, a spus registrul într-un aviz.
Articol preluat de la: www.hotnews.ro