Ucraina a suspendat folosirea noului coridor instituit pentru exportul de cereale pe Marea Neagră, care trecea prin apropierea apelor teritoriale ale României, din cauza unei posibile ameninţări din partea avioanelor de luptă şi a minelor marine ruseşti, au declarat joi compania de consultanţă Barva Invest, cu sediul la Kiev, şi o firmă de securitate britanică, relatează Reuters.
Sfidând ameninţările Moscovei, Ucraina a folosit propriul coridor de transport maritim pentru a încerca să îşi reia exporturile maritime fără acordul Rusiei, după ce Kremlinul a renunţat în iulie la o iniţiativă mediată de ONU ce a permis timp de un an exporturi controlate de cereale pe un coridor securizat din Marea Neagră.
„Dorim să vă informăm cu privire la o suspendare temporară a traficului naval către şi dinspre (porturi). Interdicţia actuală este în vigoare până la 26 octombrie, dar este posibil ca ea să fie prelungită”, a precizat firma de consultanţă Barva Invest pe aplicaţia de mesagerie Telegram.
Barva Invest, care este specializată în sectorul agricol din Ucraina, a declarat că o suspendare de facto este deja în vigoare timp de două zile, la cererea armatei de la Kiev, care a invocat o ameninţare ca urmare a activităţii sporite în zonă a forţelor aeriene ruseşti.
Liderul rus Vladimir Putin a declarat săptămâna trecută că a ordonat avioanelor de război ruseşti, înarmate cu rachete Kinjal, să patruleze în Marea Neagră.
La rândul său, compania britanică de securitate maritimă Ambrey a declarat că autoritatea portuară maritimă ucraineană a emis un comunicat miercuri seara târziu, menţionând că „nu va exista nicio mişcare a navelor de-a lungul coridorului de intrare şi ieşire la 26 octombrie 2023”. Suspendarea a fost provocată de operaţiunile Forţelor Aeriene Ruse în regiune, a precizat aceasta.
„La 25 octombrie, Ambrey şi-a informat clienţii că Forţele Aeriene Ruse au aruncat cel puţin patru obiecte, probabil mine marine acustice şi/sau magnetice, în zona de tranzit a coridorului ucrainean pentru cereale, în apropiere de Insula Şerpilor, Ucraina”, a spus compania. Forţele ucrainene desfăşoară probabil operaţiuni de localizare şi distrugere a minelor marine, a precizat aceasta.
Oficialii ucraineni au refuzat să comenteze pe această temă, menţionează Reuters.
Prețul grâului crește pe bursa de la Chicago
Contractele futures pentru grâu la bursa de la Chicago, un preţ de referinţă la nivel mondial, au crescut în urma acestei ştiri, recuperând de la un minim al ultimelor două săptămâni. Ulterior, acestea s-au tranzacţionat în creştere cu 1%.
Preţurile la grâu au fost împiedicate să crească în această săptămână de speranţele că Ucraina va extinde exporturile de cereale, precum şi de ploile care s-au înregistrat în zone cerealiere din întreaga lume care se confruntau cu secetă.
Ucraina a lansat în august un „coridor umanitar” pentru navele având ca destinaţie pieţele africane şi asiatice, în încercarea de a încerca să ocolească o blocadă de facto în Marea Neagră după ce Rusia a renunţat la acord pentru cereale.
Ulterior, un oficial agricol de rang înalt a declarat că ruta – care merge de-a lungul coastei sud-vestice a Ucrainei la Marea Neagră, prin apele teritoriale româneşti şi mai departe spre Turcia – va fi folosită şi pentru transporturile de cereale.
Cât a transportat Ucraina
Aproximativ 700.000 de tone de cereale au părăsit porturile ucrainene pe noua rută de când aceasta a început să funcţioneze în august. Ucraina expedia până la şase milioane de tone de cereale pe lună din porturile sale de la Marea Neagră înainte de invazia pe scară largă a Rusiei din februarie 2022.
Oficialii ucraineni şi surse de transport maritim spun că peste 40 de nave de marfă au intrat pe coridor până acum şi că 1,5 milioane de tone de marfă în total au părăsit porturile ucrainene pe această cale. Cerealele, seminţele oleaginoase, uleiurile vegetale şi făina de floarea-soarelui, soia şi rapiţă au dominat transporturile.
Producătorii agricoli ucraineni au declarat săptămâna aceasta că noua rută ar putea permite exporturi de până la 2,5 milioane de tone de alimente pe lună, aproape compensând impactul deciziei Rusiei de a renunţa la acordul anterior mediat de ONU.
Prim-adjunctul ministrului agriculturii, Taras Vîsoţki, a declarat miercuri că transporturile de cereale prin acest coridor ar putea depăşi un milion de tone în octombrie.
Articol preluat de la: ziare.com