International

De ce nu au început încă piloții ucraineni antrenamentele la baza aeriană de la Fetești

6 minute necesare pentru a citi articolul

Avioanele sunt gata, iar instructorii de zbor așteaptă, la un nou centru de instruire din România care a fost creat pentru a-i învăța pe piloții Ucrainei să piloteze avionul de război F-16. Dar există o problemă: piloții ucraineni nu au sosit încă, în ciuda declarațiilor din vara trecută că centrul va juca un rol crucial în a-i pregăti pentru a-și apăra țara de atacurile rusești, scrie The New York Times.

Încă nu este clar când vor începe antrenamentele piloții ucraineni la baza aeriană Fetești din sud-estul României, pe care aliații NATO o folosesc și ei pentru a se instrui pe avioanele de luptă. Dar întârzierea este o fereastră către confuzia și haosul care s-a confruntat cu graba alianței militare de a furniza F-16.

Asta nu înseamnă că piloții Ucrainei nu sunt pregătiți. Până acum, doisprezece piloți – mai puțini decât o escadrilă completă – sunt de așteptat să fie pregătiți să piloteze F-16 în luptă până în această vară, după 10 luni de antrenament în Danemarca, Marea Britanie și Statele Unite.

Dar, până când piloții se vor întoarce în Ucraina, vor fi livrate doar șase avioane F-16 din aproximativ 45 de avioane de luptă pe care aliații europeni le-au promis.

Cu toate acestea, sosirea lor foarte așteptată pe câmpul de luptă nu va veni prea curând. Rusia a folosit un sprijin aerian mai agresiv pentru a câștiga teren în estul Ucrainei în ultimele săptămâni, folosind avioanele sale luptă pentru a lansa bombe ghidate cu planare pe distanțe lungi în frontul ucrainean.

Și Ucraina este disperată după mai multe arme, de orice fel, deoarece nu dispune de obuze de artilerie și alte muniții, în timp ce republicanii din Congres blochează ajutorul militar american suplimentar. F-16 ar veni probabil înarmate cu rachete și bombe cu rază scurtă și medie de acțiune, compensând parțial deficitul de muniții la sol.

„Anul acesta, noi avioane de luptă vor fi pe cerul nostru și trebuie să facem din acest an unul eficient pentru a ne apăra împotriva bombelor ghidate rusești, a aeronavelor rusești și a rachetelor acestora”, a declarat președintele Ucrainei Volodimir Zelenski la 1 martie.

Cu toate acestea, oficialii au convenit că rămâne multă incertitudine cu privire la momentul în care fiecare țară își va trimite avioanele, câte vor fi trimise, cât de repede pot fi antrenați piloții și cum va obține Ucraina suficienți oameni care pot întreține avioanele în mod corespunzător.

Conform standardelor normale, pregătirea piloților ucraineni pe avioanele sofisticate occidentale a decurs cu viteza fulgerului, comprimând ani de învățare la clasă, simulări și exerciții de zbor în luni de zile.

Chiar și așa, se mișcă mai încet decât au sperat Ucraina sau aliații săi, deoarece piloții antrenați pe avioane și tactici din epoca sovietică au trebuit să se pună la punct cu limba engleză și practicile militare occidentale pentru a utiliza eficient F-16.

Ministrul danez al Apărării, Troels Lund Poulsen, a declarat într-un schimb de e-mail că „antrenamentul progresează bine” și a remarcat că piloții Ucrainei survolau deja spațiul aerian danez. Dar el a spus că curba lor de învățare „va decide durata antrenamentului în cele din urmă”.

Danemarca a fost în fruntea eforturilor europene în primăvara anului trecut de a furniza Ucrainei F-16. Oficialii ucraineni care au depășit rezistența occidentală de a furniza o serie lungă de arme avansate – artilerie, rachete de apărare aeriană, tancuri – au spus că avionul de luptă este ultima armă majoră de care aveau nevoie.

Administrația Biden a cedat fără tragere de inimă cererilor Ucrainei, permițând aliaților să furnizeze F-16. Avioanele sunt produse de Lockheed Martin și sunt eliminate treptat de unele armate europene în favoarea avioanelor de luptă invizibile de ultimă generație F-35.

Dar oficialii americani au avertizat că F-16 nu vor fi decisive în război și că, în orice caz, antrenamentul va dura o perioadă considerabilă de timp.

„Nu sunt foarte mulți piloți ucraineni care să poată pilota acele aeronave”, a declarat Jake Sullivan, consilierul pentru securitate națională la Casa Albă, pentru ABC News luna trecută, apărând întârzierea administrației Biden în aprobarea planurilor de a trimite F-16 în război. „Nu este vorba despre dacă F-16 ar fi putut fi sau nu pe câmpul de luptă în primăvara anului trecut”.

El a spus că Statele Unite și aliații săi încearcă acum să trimită Ucrainei „toate instrumentele și capacitățile de care are nevoie pentru a putea duce această luptă cât mai rapid și cât mai eficient posibil.”

Întârzieri în pregătire

Antrenamentul piloților ucraineni a început în august anul trecut la Baza Aeriană Skrydstrup din sudul Danemarcei, dar deficiențele lor în abilitățile lingvistice și cunoașterea tehnicilor de zbor occidentale au încetinit lucrurile. Până în ianuarie, piloții ucraineni au fost pregătiți să zboare, au spus oficialii danezi.

Inițial, au spus oficialii, ucrainenii au fost trimiși în Danemarca în locul centrului de antrenament din România, deoarece acesta nu era încă deschis când piloții erau gata să înceapă. Crearea centrului de la baza Fetești a fost anunțată în iulie anul trecut, la un summit NATO, iar în noiembrie instructorii acestuia au început pregătirea propriilor piloți ai României pentru noua escadrilă F-16 a acelei țări.

Săptămâna trecută, piloți români și turci pregătiți pentru luptă au făcut un antrenament cu F-16 în spațiul aerian românesc la aproximativ 12 mile de Marea Neagră, într-o simulare de interceptare a unui avion militar de marfă, pentru a-și demonstra capacitatea de a proteja spațiul aerian NATO. Mai târziu, au străbătut cerul în manevre dramatice, într-o demonstrație pentru jurnaliştii adunaţi la baza Fetești, scrie NYT.

La fel ca piloții ucraineni, stagiarii români de la bază știau să zboare cu avioane de fabricație sovietică și rusă când au început cursurile occidentale în noiembrie. Dar spre deosebire de ucraineni, piloții României vorbeau deja engleza și erau familiarizați cu standardele operaționale ale NATO.

„Deci tranziția pentru noi nu a fost chiar atât de dificilă”, a spus unul dintre piloții români pregătiți, un maior care se va identifica doar după indicativul său, Red. „Și suntem încântați să continuăm să zburăm”.

Următoarea clasă de opt piloți ucraineni este programată să sosească în Danemarca la sfârșitul verii, dar nu este clar când va începe vreunul dintre ei antrenamentele la Fetești.

„Asta depinde de guverne și de contractele care susțin toate acestea”, a spus colonelul Bill Thomas, un ofițer pensionar al Forțelor Aeriene ale SUA, care supraveghează un program de instruire Lockheed Martin pentru piloții români de la baza Fetești. „Încă așteptăm toate aprobările.”

Apoi mai este problema avioanelor.

Până acum, Danemarca, Olanda, Norvegia și Belgia s-au angajat să trimită aproximativ 45 de avioane în Ucraina, suficient pentru trei escadroane mici. Danemarca trimite primele șase la sfârșitul primăverii, iar alte 13 urmează să sosească în restul anului și în 2025.

Celelalte țări nu au stabilit o dată de livrare pentru F-16-urile lor. Olanda, care a promis 24, le va păstra până când Ucraina va fi gata să le primească, a declarat Jurriaan Esser, purtătorul de cuvânt al Ministerului olandez al Apărării.

Aproximativ 50 de tehnicieni ucraineni sunt instruiți în Danemarca pentru a sprijini și repara avioanele și a le gestiona pachetele de arme, având în vedere că F-16 este atât de complex încât este nevoie, în general, de opt până la 14 persoane pentru întreținerea fiecăruia. Oficialii au spus că antreprenorii occidentali de apărare ar trebui să însoțească avioanele în Ucraina și să rămână cu ele, până când vor exista suficiente echipaje ucrainene pentru a le întreține în mod corespunzător – un proces care ar putea dura ani.

Iar nevoia de a repara pistele militare îmbătrânite și deteriorate de război ale Ucrainei ar putea întârzia și mai mult intrarea în război a F-16.

Oricât de nerăbdători sunt liderii Ucrainei să trimită F-16 în luptă, ei sunt cel puțin la fel de dornici să pună mâna pe mai multă artilerie și muniție, care sunt cruciale pentru războiul terestru împotriva Rusiei.

„Nu cred că F-16, în sine, va schimba jocul, datorită caracteristicilor tehnice și numărului de echipe F-16 care vor veni”, a spus Evghenia Gaber, fost diplomat ucrainean și consilier pe politică externă.

„Dar cred că împreună cu alte muniții și rachete cu rază lungă de acțiune vor fi”, a spus Gaber, acum profesor la Centrul George C. Marshall, o academie de securitate națională susținută de guvernele german și american.

Poulsen, ministrul danez al Apărării, consideră că F-16 nu doar sprijină Ucraina, ci, prin extensie, asigură securitatea în întreaga Europă.

„Cred cu tărie că lupta Ucrainei pentru libertate este lupta noastră pentru libertate”, a spus el, „și de aceea Danemarca sprijină în continuare Ucraina cât mai mult posibil”.



Articol preluat de la: ziare.com

Primeste ultimele noutati pe mail

O colectie de articole selectate de echipa noastra. O data pe zi. Te poti dezabona oricand.