codul fiscaldesfiintare pensii specialepensii specialepredictibilitatereforma pensii speciale

amânare de 20 de ani. Cum ar fi ca banii din PNRR să fie plătiți tot peste 20 de ani?

3 minute necesare pentru a citi articolul

România a ratat miercuri una din cele mai mari șanse de a arăta că este în stare să facă reforme reale. În loc să desființeze pensiile speciale, așa cum clasa politică și-a asumat în fața cetățenilor și a Bruxelles-ului, parlamentarii au făcut modificări de fațadă și au amânat cât mai mult posibil intrarea lor în vigoare, arătând încă o dată dispreț față de cetățenii de rând, nespeciali. În schimb, pentru contribuabili și mediul de afaceri, autoritățile anunță schimbări fiscale majore de pe o zi pe alta.

Miercuri, parlamentarii români au reușit un simulacru de reformă, iar pensiile speciale vor rămâne neatinse vreme de câțiva ani, invocând falsul motiv al „predictibilității” pentru acești angajați. Deși reforma ar fi trebuit să însemne desființarea pensiilor speciale, doar câțiva ghinioniști rămân fără ele (personalul de specialitate juridiciar asimilat judecătorilor si procurorilor, personalul încadrat pe funcții de execuție specifice în cadrul misiunilor diplomatice, personalul asimilat funcționarilor publici parlamentari), iar impactul bugetar al acestor pensii era oricum neglijabil.

Reforma reală cerută de Comisia Europeană va avea loc abia peste 20 de ani, și asta dacă nu se va schimba nimic până atunci. Toate pensiile din România vor fi calculate în baza contributivității abia în 2043. Magistrații rămân privilegiați cu o vârstă de pensionare mai scăzută, de numai 60 de ani, și abia din 2035, în timp ce tot restul populației se va pensiona la 65 de ani. Și vechimea medie de care vor avea nevoie va urca abia din 2029.  Și pentru pensionarii militari vârsta standard de pensionare de 65 de ani va fi aplicată abia peste 12 ani. Impozitarea pensiilor speciale mari s-a subțiat, de asemenea: de la 30%, impozitul a scăzut la 10-15%. În ceea ce privește economiile făcute la buget, acestea rămân secrete, Guvernul refuză să le facă publice.

În plus, deși se elimină cumulul pensie-salariu, tocmai cei privilegiați sunt exceptați. Printre ei, fostul premier Nicolae Ciucă, guvernatorul BNR Mugur Isărescu sau șefii ANRE și ANCOM care încasează lunar salarii de mii de euro.

„Reforma pensiilor speciale” adoptată miercuri în Parlament este de fapt o contrareformă, este exact opusul a ceea ce trebuia să facă România pentru a obține fondurile din Planul Național de Redresare și Reziliență. Reformele asumate de țara noastră în PNRR aveau câteva scopuri esențiale: să disciplineze cheltuielile bugetare, să elimine discrepanțele din societate și să înceteze regimul preferențial al specialilor, care scoate din minți atâția antreprenori și angajați în mediul privat care observă cu frustrare că contribuțiile și taxele pe venit și profit sunt folosite pentru a plăti privilegiile acestor caste. Toate aceste scopuri au fost ratate prin proiectul adoptat în Parlament.

Mediul privat cere de ani buni predictibilitatea pe care autoritățile au oferit-o pensionarilor speciali. Nu reducerile de taxe, ci predictibilitatea a fost principala cerință la orice conferință de presă organizată de mediul privat.

În schimb, codul fiscal se schimbă de la o zi la alta. Anul trecut, deși promisiunea a fost că nu vor crește taxe, Guvernul și apoi Parlamentul au adoptat o ordonanță și apoi o lege care au adus modificări și completări ale Codului fiscal și creșteri de taxe de la 1 august 2022 și 1 ianuarie 2023.

Anul acesta, povestea se repetă. Marți seară, ministrul Finanțelor a anunțat la TV că vrea să elimine chiar de la 1 septembrie facilitățile pentru categorii întregi de angajați. Asta deși raportul Băncii Mondiale asumat de România prin PNRR arată că aceste reforme de amploare trebuie discutate de acum, dar ele să aibă ca orizont de implementare abia 2025-2028.

Comisia Europeană urmează să evalueze acum dacă această „reformă” a pensiilor speciale adoptată de Parlament respectă angajamentele asumate prin PNRR. Rămâne de văzut dacă Comisia se va lăsa păcălită de acest simulacru de reformă, având în vedere că România este un jucător cheie pentru Europa în contexul războiului.

Cu toate acestea, ar fi de apreciat dacă Guvernul României ar arăta aceeași predictiiblitate și pentru mediul de afaceri, precum o face cu privilegiații.

Citeste articolul complet pe economedia.ro

Primeste ultimele noutati pe mail

O colectie de articole selectate de echipa noastra. O data pe zi. Te poti dezabona oricand.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *