Social

„Revoltă” împotriva pistelor de biciclete. Cetățenii au început să certe primarii. Fostul șef al Poliției Rutiere: „E o mare prosteală!”

6 minute necesare pentru a citi articolul

3 iunie, Ziua Mondială a Bicicletei, potrivit ONU. După ce ani la rând au fost derulate campanii „pro-piste de biciclete”, de un anumit segment al societății, a venit momentul reculului, din partea cetățenilor care nu acceptă sau care s-au răzgândit cu privire la utilitatea acestor investiții.

Amenajarea pistelor de biciclete a provocat reacții acide din partea cetățenilor din diverse orașe ale țării. În localitățile respective au fost desființate locuri de parcare și/sau benzi de circulație. În schimb, au fost amenajate piste și parcări de biciclete pe care nu le utilizează aproape nimeni, se plâng cei mai nemulțumiți.

Utilitatea pistelor de biciclete, în detrimentul benzilor pentru autoturisme, pusă sub semnul întrebării

Pe fondul acestei probleme, pe un grup local de pe Facebook, al locuitorilor din Bacău, s-au exprimat o mulțime de ironii și de critici la adresa administrației locale.

Iată o parte dintre ele:

  • A. A. – „Sunt în extaz, nu m-aș mai da jos de pe bicicletă, observ că toată lumea e la fel de extaziată ca mine. Lumea nici nu mai folosește mașina, toți au început să meargă pe bicicletă de când s-au făcut pistele, o mașină nu mai vezi în trafic, numai biciclete. A făcut o treabă super, domnul primar”;
  • V. M. – „Eu stau lângă Cora, deci merg des pe acolo. N-am văzut nicio bicicletă circulând pe acolo. Bani aruncați de pomană pe o lucrare ușor de realizat și ușor de furat banii din ea. Alte primării au reabilitat stadioane sau case memoriale. Casa memorială V. Alecsandri e pasată mereu de la un primar la altul, stadionul e în paragină (…)”;
  • D. A. I. – „Nu ne trebuiau piste de biciclete în oraș. Altceva trebuia făcut cu banii!”;
  • E. M. – „În Danemarca se merge pe piste de biciclete și în afara localității. Greșeala la noi este că s-a tăiat din benzile de circulație”;
  • C. C. D. – „Au fost cheltuiți banii degeaba, să îl văd pe primarul Viziteu pe bicicletă iarna. Bani risipiți, străzi îngustate. Păi în loc să mai facă o bandă de mers, mergem în pasul piticului, nu consumă el combustibilul! Să-i dea Dumnezeu sănătate și multă minte!”.
  • Mersul pe bicicletă, clamat de pentru beneficiile asupra sănătății și mediului, dar pus în practică de prea puțini

    Unii sunt foarte entuziasmați de realizarea pistelor, dar la nivel „macro”, deplasarea cu bicicleta este privită mai degrabă drept o variantă de agrement, sporadică, nu ca pe o soluție realistă, cotidiană, practică, spre deosebire de mașina personală, ride-sharing sau mijloacele de transport în comun, din moment ce presupune dezavantaje precum:

  • Viteza de deplasare e scăzută, o mare problemă în orașe mari, mai ales în București;
  • Lipsa confortului oferit de mașina personală, în special lipsa confortului termic;
  • Posibilitatea distrugerii hainelor și a pantofilor (prin agățare, julire, șifonare, lovire etc.) în condițiile în care un număr mare de cetățeni practică muncă intelectuală, la birou;
  • Imposibilitatea deplasării în anotimpurile cu temperaturi extreme și-n zilele ploioase;
  • Vulnerabilitate, risc mare de accidente.
  • Lucian Diniță, fostul șef al Poliției Rutiere, nu crede că România va deveni o țară plină de bicicliști, nici măcar dacă se vor amenaja piste corespunzătoare. Deplasarea cu ajutorul bicicletei presupune multe dezavantaje, spre deosebire de mijloacele moderne de transport, avertizează specialistul.

    „În opinia mea, în proporție de maxim 20% dintre cetățeni vor merge pe bicicletă și aceia, numai sâmbăta și duminica. Dacă vine vreo vijelie sau vreo furtună, vezi vreunul să urce pe bicicletă? Acum, oamenii nu-și mai iau nici măcar umbrela, ci preferă mașina. Plus că e și interzis pe ploaie torențială, pe furtună, să circuli pe bicicletă, moped ș.a.m.d”, a declarat Diniță, pentru Ziare.com.

    Fostul șef al Poliției Rutiere avertizează: trebuie făcută distincția între mers pe bicicletă de plăcere și utilizarea acestui mijloc de transport în comun zi de zi.

    „Sunt două variante: de plăcere, adică agrement, ori serviciu. Aici e o mare diferență. Dacă e de agrement, sâmbăta și duminica veți vedea bicicliști prin parcuri, dar și aici e o discuție separată, că pistele pentru adulți nu sunt separate de cele pentru copii. Nu va ajunge vreodată România să rezolve această problemă prea curând”, a comentat Diniță.

    Lucian Diniță, fostul șef al Poliției Rutiere, de „Ziua Mondială a Bicicletei” – 3 iunie: „Când plouă, vă luați umbrela, bicicleta sau mașina?”

    A renunța la mijloacele moderne de transport în detrimentul bicicletei e utopic, din mai multe motive, avertizează Lucian Diniță.

    „Este o mare prosteală asta cu bicicletele. O chestiune folosită în campanie electorală. Când plouă, vă luați umbrela, bicicleta sau mașina? Poate va funcționa peste 100 de ani, dacă explodează mașinile și nu mai au cu ce merge.

    Păi cei care locuiesc în afara Bucureștiului, cum ajung la serviciu? N-ai voie să mergi pe DN-uri și autostrăzi, cu bicicleta. Cu ce ajungeți de la Jilava, din Bragadiru, din comuna Berceni în centrul Bucureștiului? Cu bicicleta? Cred că faceți vreo trei ore. Asta dacă nu dă vreo mașină peste dvs. Ați văzut scandalul de zilele trecute cu șoferul care a dat peste biciclist în trafic, iar apoi a și luat bicicleta și a aruncat după el. Ați văzut civilizația?!

    Și atenție, șoferii nu sunt educați încă din școală să acorde prioritate bicicliștilor, în anumite situații. Mai mult, există cazuri în care poți ai de-a face cu bicicliști teribiliști.

    În oraș, niciodată nu o să vedeți un bătrân pe bicicletă. În mediul rural, da, e un obicei, pe biciclete vechi de acum 60 de ani. Nu o să vedeți vreun bătrân care să dea vreo 2.000 de lei pe o bicicletă bună. Unul care are un salariu de puțin peste 1.000 de lei ce face, cum își ia bicicletă? Merge pe jos sau cu transportul public. Ați văzut, o bicicletă costă de la 1.000 de lei în sus”, a mai precizat fostul polițist.

    Lucian Diniță: „Acum s-au trezit toți că vor piste de biciclete, de parcă toată lumea va merge pe biciclete ca-n China”

    Lucian Diniță susține că edilii locali care promit piste de biciclete doar încearcă să amăgească un anumit segment din electorat.

    „E prevedere în Codul rutier, din 2003. Acum s-au trezit autoritățile, că trebuie să facă piste de biciclete, în an electoral? Să se trezească poporul român, că politicienii încearcă să spună că este vorba despre directive europene. Este vorba despre o convenție pe care România a semnat-o încă din 1968, introdusă în Codul rutier în 2003. Și nu s-a făcut mai nimic. Acum, ce să le facem, să-i pupăm? Nu, ar trebui puși la zid, să le fie rușine! Pistele de biciclete nu sunt doar pentru biciclete, ci și pentru trotinete, pentru mopede ușoare, și pentru tricicluri. Se întâmplă să-i găsesc pe bicicliști și pe trotinetiști pe DN-uri, DEx-uri, pe autostrăzi și vedem ce nenorociri se întâmplă.

    Haideți să vedem cazul ‘2 Mai’, de anul trecut. Erau acolo piste de biciclete? Nu. Asta era responsabilitatea autorităților! Mai mult decât atât: ați văzut drum de căruțe la marginea DN-ului? Nu. Tot Codul rutier prevede din 2003 că autoritățile publice locale sunt obligate să facă drumuri separate pentru căruțe.

    Acum s-au trezit toți că vor piste de biciclete, de parcă toată lumea va merge pe biciclete ca-n China. Nu se va întâmpla chestia asta. Mai mult, vezi livratorii: câți merg pe piste? Merg pe unde apucă. Acum, politicienii promit piste, dar când va fi vorba despre finanțare, după alegeri, vor uita și nu le vor mai face. Și acum 4 ani, și acum 8 ani s-a promis același lucru.

    În cazul Bacăului, din 2003, nu trebuia să fie plin de așa ceva? Alfel, nu trebuiau sancționați cei vinovați? Dar de cine? Drumul spre Onești are piste de biciclete? Nu. La intrarea în oraș s-a făcut? Nu. La drumul de la Gară s-au făcut? Nu. La ieșirea spre Piatra Neamț s-au făcut piste pentru biciclete? Nu”, a concluzionat Diniță, pentru Ziare.com.

    Quarterly Report - Editia 4



    Articol preluat de la: ziare.com

    Primeste ultimele noutati pe mail

    O colectie de articole selectate de echipa noastra. O data pe zi. Te poti dezabona oricand.